dbio sender en twitterhær til Folkemøde på Bornholm

Fire dages politikerfestival eller DJØF-stortion. Folkemødet på Bornholm er debatteret og diskuteret, og derfor er din fagforening selvfølgelig også med. I år med ladcykel, paneldebat og en ivrigt pippende hovedbestyrelse.

Nyhed

Af Niels C. Jensen, journalist

RED_IMG_9458_Bert-og-HB
RED_IMG_9395_Cykel

Geert Wilders, græske nationalister. En nuværende og en tidligere statsminister. Folkemødet på Bornholm trækker overskrifter i de danske medier igen i år. Derfor og for at møde nogle af de vigtigste aktører i det politiske Danmark – deltager hovedbestyrelsen i Danske Bioanalytikere i Folkemødet på Bornholm.

I 2015 sker det under overskriften Borgernær Bioanalytiker, som skal gøre opmærksom på, hvilke opgaver bioanalytikerne kan varetage i det borgernære sundhedsvæsen. Som noget nyt er det sociale medie Twitter, hvor journalister og politikere færdes hjemmevant, kommet i værktøjskassen.

”Det er en rigtig god ide at uddanne hovedbestyrelsen i Twitter. Det giver mening at have en samlet twitterprofil, og at hovedbestyrelsesmedlemmerne hver især tweeter løs,” siger Astrid Haug, selvstændig kommunikationsrådgiver og ekspert i sociale medier. Hun fortsætter:

”Det er vigtigt at have en strategi for, hvad de skal bruge twitter til. Hvad er det for noget indhold og budskaber, I skal af sted med. Hvordan gør I jer interessante. Så det ikke bare bliver støj og megafon, men rent faktisk også byder ind med noget.”

Det borgernære sundhedsvæsen og bioanalytikere

Strategien for Danske Bioanalytikere er klar. Fagforeningen skal synliggøre, hvor og hvordan bioanalytikerne kan gøre en forskel i det borgernære sundhedsvæsen. Om det så er i lægepraksis, det kommunale sundhedshus, en mobillaboratorieordning fra regionen. Eller noget helt fjerde.

dbio’s opgave er, at sætte fokus på, hvor og hvornår bioanalytikerkompetencer skal være til stede i sundhedsvæsnet og hvorfor. Det være sig i paneldebatter og på Twitter.

Men hvorfor egentlig twitter? Vi har spurgt en ekspert.

Hvorfor er twitter et godt værktøj ift. at gøre opmærksom på sig selv og sine mærkesager som organisation?

"Fordi der sidder 3000 journalister og 3000 meningsdannere på Twitter og bruger det som brændstof til artikler, til at finde kilder til historier og til at få idéer til, hvad de skal mene noget om," siger Benjamin Rud Elberth, der er ekspert i sociale medier og digital chef hos kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese.

​​​​Under Folkemødet er hovedbestyrelsen aktive på twitter, facebook og instagram. Vi samler de bedste og sjoveste opdateringer her på dbio.dk.

Særligt benyttede sider på dbio.dk