Region Hovedstaden indfører klimaafgift på medarbejdernes flyrejser
Fra 1. januar 2022 indfører Region Hovedstaden et klimabidrag på 500-1000 kroner på alle tjenesterejser i fly for ansatte i regionen. Indtægterne samles i pulje og investeres internt i grøn omstilling.
Flyrejser kan være nødvendige i forbindelse med forskningsprojekter eller uddannelse, og for at sikre en høj kvalitet i sundhedsvæsnet, men de medfører også en stor belastning på klimaet.
Derfor indfører Region Hovedstaden pr. 1. januar et klimabidrag på 500 kr. pr. rejse med fly. Flyver man tur/retur vil det samlede klimabidrag være 1000 kr.
Formålet det interne klimabidrag er, at afdelinger og personale overvejer nødvendigheden af den enkelte flyrejse, og overvejer alternativer som virtuel deltagelse på konferencer eller at tage toget på korte rejser til f.eks. Aalborg. Det oplyser Region Hovedstaden.
Flyver mere
Medarbejderne i Region Hovedstaden flyver mere og mere, hvilket har medført en stigning i CO2-udledningen fra tjenesterejser i fly. CO2-udledningen fra tjenesterejser i fly er steget med 31,4 procent fra 2015-2019.
CO2-udledningen fra tjenesterejser i fly var i 2019 5.812 ton CO2, svarende til 44,3 procent af CO2-udledningen fra alle regionens transportaktiviteter, som den klart største udleder.
Flyrejser bruger mest brændstof, og udleder derfor mest CO2 ved take-off og landing. Derfor udleder korte flyrejser mere CO2 pr. km end længere flyrejser. Det er også de korte flyrejser, der er mulige at erstatte med mere klimavenlige transportformer som f.eks. toget, skriver Region Hovedstaden.
Klimaafgiften er vedtaget af regionsrådet, som en del af budgetaftalen for 2021, for at styrke regionens indsats for grønne indkøb. Indtægterne puljes og investeres internt i grøn omstilling.
Enkelte rejser er dog undtaget den nye klimaafgift, skriver Region Hovedstaden.
Alle patientrejser er fritaget for klimakompensation. Alle tjenesterejser pålægges kompensationen med undtagelse af rejser til og fra Bornholm. Der findes ikke et klimavenligt rejsealternativ til og fra Bornholm, da hurtigfærgen udleder mere CO2 end flyet, hvorfor rejser til og fra Bornholm fritages.