ChatGPT kan ændre måden, vi stiller eksamensopgaver på

“På uddannelsen skal vi udnytte ChatGPT til det, den er god til. Og vi skal være klogere end den, så vi sikrer den faglige kvalitet hos de studerende,” mener Mette Zeuthen, lektor på bioanalytikeruddannelsen på Københavns Professionshøjskole.

Kunstig intelligens
Skrevet af
Jytte Kristensen, fagbladsredaktør
Kunstig intelligens robot

“Som undervisere og uddannelsesinstitution er det jo vores ansvar, at vi får givet de studerende mulighed for at tilegne sig de kompetencer, de skal have som bioanalytikere. Vi skal kunne garantere kvaliteten, når de kommer ud i samfundet og ud på arbejdspladserne. Det er den kontrakt, vi har med samfundet,” siger Mette Zeuthen, lektor, Københavns Professionshøjskole.

Chatbotten ChatGPT blev lanceret i november 2022 og har sendt dønninger gennem ikke mindst uddannelsessektoren. For hvordan hindrer man, at de studerende snyder, ved at de lader den velformulerede og vidende chatbot formulere deres eksamensbesvarelser?

Og omvendt: Hvordan kan de studerende få hjælp af den avancerede chatbot til deres uddannelse? Lektor Mette Zeuthen fra bioanalytikeruddannelsen på Københavns Professionshøjskole har gjort sig en del tanker:

Hvad er ChatGPT?

ChatGPT er en ny kunstig intelligens i form af en chatbot, du kan skrive til, og så skriver den det, du beder den om. Det er en sprogmodel, som er trænet i at danne sætninger. Spørger man ChatGPT selv, hvem den er, lyder svaret: “Min opgave er at hjælpe folk med at besvare spørgsmål og løse problemer ved at generere meningsfuld og relevant tekst baseret på de inputs, jeg modtager. Jeg er ikke en fysisk enhed, men et computerprogram, der er designet til at simulere menneskelig samtale.”

...

“ChatGPT er jo stadig så ny, og på KP har vi endnu ingen færdige løsninger på, hvordan vi vil håndtere den i undervisning og ved eksamener. Som uddannelsesinstitution er vi opmærksomme på såvel konsekvenser som muligheder af den nye teknologi. Men det vil helt sikkert påvirke den måde, vi stiller eksamensspørgsmål på,” siger hun.

Nogle eksamener er særligt udfordrede

Stedprøver, dvs. eksamener, hvor de studerende er til stede fysisk og med åben adgang til internettet, er særligt udsatte for snyd. Det samme gælder prøver med multiple choice og eksamensformer, hvor de studerende bliver sendt hjem i et bestemt antal døgn med en opgave.

Mette Zeuthen foreslår, at den type opgaver udskiftes med såkaldte refleksionsopgaver. Det vil sige opgaver, hvor viden og laboratoriernes retningslinjer anvendes til at reflektere over fx resultater fra laboratoriet eller praksisprøver, som ChatGPT ikke kan indhente data om.

“Vi må vurdere, om nogle eksaminer skal afholdes uden hjælpemidler, hvis målet er at vise kobling af viden. Vi må stille opgaver på en ny måde såvel til eksamen som i løbet af semestrene,” siger Mette Zeuthen.

Meget svært at afsløre plagiat

Hun har selv afprøvet ChatGPT på en eksamensopgave til de studerende på bioanalytikeruddannelsen.

“Chatbottens besvarelse var ganske god, men overfladisk. Udfordringen er, at vi ikke har mulighed for at tjekke de studerendes besvarelse for plagiat,” forklarer hun.

ChatGPT’s svar afhænger nemlig af, hvilket spørgsmål den får stillet. For at afsløre plagiat skal eksaminator således vide nøjagtigt, hvad den studerende har spurgt chatbotten om. Trods risikoen for plagiat og snyd ser Mette Zeuthen den ikke som en fare. ChatGPT kan også være den lille hjælper.

“Hvis de studerende fx som forberedelse til en undervisning skal læse artikler, kunne chatbotten anvendes til at drage essensen ud af artiklerne. Det er hurtigt og vil spare dem tid, som kan anvendes på udvikling af nye idéer,” siger Mette Zeuthen.

Bør bruges med omtanke

Chatbotten er også god til at formulere sig og til at oversætte fx engelsk til dansk, så den kan være en god hjælp i studierne. De studerende kan også bruge chatbotten til at få mere viden om et emne, de i forvejen ved noget om. Men de skal være varsomme med at tage alle svar for gode varer, indprenter Mette Zeuthen.

“ChatGPT udtaler sig gerne om hvad som helst, men svarene kan være overfladiske, vildledende og i nogle situationer ukorrekte. Du skal derfor have et vist kendskab til det, du spørger ind til, så du kan vurdere output i form af korrekthed og faglig dybde. Chatbotten er fx udfordret på kildehenvisning (referenceliste). Den har begrænset klinisk praktisk viden, og den kender kun begrænset til kvalitetssikring i det detaljeringsniveau, som vi kræver,” siger hun og opsummerer:

“Vi er i en proces, hvor vi forsøger at forstå, hvor, hvornår og hvordan chatbots kan udfordre og berige vores måde at bedrive uddannelse på.

Se hvor godt ChatGPT løser en opgave på s. 19 i fagbladet.