Trivsel og motivation ved hjælp af simulationstræning

På Aalborg Universitetshospital har man udviklet et fællesforløb på tværs af alle specialer for 1. semester bioanalytikerstuderende. Denne artikel beskriver fællesforløbet, og hvordan man med små og store tiltag kan støtte de studerendes møde med praksis.

Lessons learned under Corona

Corona skabte kreativitet hos mange. På Aalborg Universitetshospital blev resultatet et fællesforløb på tværs af alle specialer for 1. semester bioanalytikerstuderende. Det var baseret på de tre basale behov – kompetence, tilhørsforhold og selvbestemmelse for at fremme muligheden for læring i den kliniske uddannelse.

De konkrete tiltag, vi benyttede, var autenticitet, simulationstræning, faglighed, teambuilding øvelser, undervisningsdifferentiering, motivation og gennemgående undervisere. Forløbet blev evalueret med spørgeskemaundersøgelser. Vi mener at have fundet den gyldne vej til en god og tryg opstart i klinisk uddannelse.

Forfattere

  • Louise Larsen, SD i sundhedsformidling og klinisk uddannelse, uddannelseskonsulent for bioanalytikeruddannelsen, Aalborg Universitetshospital.
  • Louise Larsen, SD i sundhedsformidling og klinisk uddannelse, bioanalytikerunderviser, Klinisk Immunologisk afdeling, Klinik Diagnostik, Aalborg Universitetshospital.
  • Peter Rubak, MHSc, Postdoc, Klinik Diagnostik, Aalborg Universitetshospital.