Fagblad nr. 8 2009

Flere X-kromosomer – færre ECTS point

Uddannelse, uddannelse, uddannelse. Det er dét, der skal holde Danmark oven
vande både under, men nok så meget efter finanskrisen. Derfor er det værd at bide mærke i de tre store nyheder, som bioanalytikeruddannelsen havde at
byde på i juli. Dels var der det store antal ansøgere til bioanalytikeruddannelsen efter flere år i frit fald: 51 procent fremgang på Københavneruddannelsen, 16, 4 i Århus og også en solid interesse for de to nye uddannelser i Esbjerg og Odense. Dels at procentdelen af mandlige ansøgere er steget til 20 procent. I en faggruppe, hvor ellers kun fem procent er mænd. Jeg tror på, at en mere ligelig kønsfordeling kan give faget en spændende dynamik, der ikke mindst tiltaler de unge – både mænd og kvinder. Det er godt for faggruppens selvforståelse, for fagets fremtid og – naturligvis – for patienterne. Ikke fordi mænd er ”bedre”. Rent fagligt er det jo pigerne, der møder op med de højeste karaktergennemsnit fra gymnasiet. Men fordi et miks af egenskaber og kompetencer som regel virker vældigt stimulerende, når der skal tænkes nye tanker og søsættes udviklingsprojekter på en arbejdsplads. Ikke, at den ellers positive udvikling ikke også kan indebære en hel række nye udfordringer for den offentlige sundhedssektor.

Statistisk set vælger flere mænd at arbejde i den private sektor. Vil en større andel af mænd indebære en større sivning fra det offentlige til velbetalte job i biotek- og medicoindustrien? Vil vandringen brække faggruppen over? Eller kan konkurrencesituationen måske være en løftestang i forhold til bedre løn- og arbejdsvilkår i det offentlige?

Disse perspektiver får vi således tid til at hold øje med og debattere over de
kommende år. Aktuelt må vi forholde os til sommerens store dårlige nyhed for
bioanalytikeruddannelsen. Som det fremgår af artiklen her i fagbladet, foreslår
Undervisningsministeriet, at man opgiver kravet om, at de kliniske bioanalytikerundervisere skal have en fuld diplomuddannelse, svarende til 60 såkaldte ECTS point. Fremover skal man kunne blive klinisk underviser med blot 9 ECTS point, ligesom det gælder for de øvrige mellemlange, sundhedsfaglige uddannelser.

Så meget for den lange sang fra de varme lande om, at vi hele tiden skal opkvalificere os for at skabe ”et sundhedsvæsen i verdensklasse”! En så himmelråbende tåbelig beslutning vil vi selvfølgelig gøre alt for at få
ændret på. Det sidste ord er ikke sagt her fra i den sag!

Af Bert Asbild,
Formand for Danske Bioanalytikere

Fagblad nr. 8 2009

Særligt benyttede sider på dbio.dk