Fagblad nr. 4 2012

LEAN skal først og fremmest skabe mere kvalitet

”Sygehuse kan effektivisere for milliarder af kroner”. Således en overskrift over fire spalter i Berlingske i slutningen af marts. Løsningen er angivelig LEAN, og besparelserne kunne sagtens være op til 15 mia. for hele det danske sygehusvæsen, lød regnestykket fra den danske læge Bent Christensen, der som sygehuschef i Lund har været med til at foretage en tilsvarende manøvre i det samlede sydsvenske sygehusvæsen.

Selvom jeg nok vil mene, at tallet i sig selv skal tages med en skovfuld salt, er jeg på ingen måde skeptisk over for tankegangen; jeg har selv fået et kursus i LEAN, og finder, at dét at skære alt overflødigt og tidsrøvende fra og indføre hurtigere og mere effektive arbejdsgange ligger i selve bioanalytiker-kulturen. På Klinisk Biokemisk Afdeling på Gentofte har de da også med stor succes gennemført et sådant forløb. Det håndgribelige resultat er, at 90 procent af alle prøvesvar nu foreligger indenfor en time.

Og det er dét, jeg mener, LEAN først og fremmest skal bruges til. At skabe serviceforbedringer for patienterne. Kvalitet. Det er det sigte, I skal have for øje, når – og hvis – LEAN-bølgen rammer jeres afdeling eller sygehus. Fokusering på besparelser alene risikerer at nedbryde arbejdsmiljøet i effektivitetens navn.

En sådan rationaliseringsproces vil typisk komme fra sygehusledelsen og administrationen og via afdelingsledelserne nå ud til medarbejderne. Alle erfaringer med vellykket LEAN tilsiger, at ALLE led skal forpligte sig på opgaven. Og her er det særligt vigtigt, at ledelsen formår at inddrage og motivere medarbejderne; det er nemlig jer, der er eksperterne – mere end nogen dyrt indkøbt konsulent.

Skal resultatet være mere kvalitet, bør der også være blik for, at det også skal gælde i det daglige arbejde. Ellers fordufter engagementet i det lange seje træk; for LEAN tager tid. Derfor er det rimeligt, at en del af rationaliseringsgevinsten ledes tilbage til medarbejderne i form af kompetenceudvikling og udvikling af arbejdspladsen. Det kommer også tilbage til patienterne, når de bliver serviceret af topkompetente og engagerede medarbejdere. Derfor skal alle medarbejderrepræsentanter lokalt arbejde på at få en konkret forhåndsaftale på plads, INDEN I går i gang med et LEAN-
projekt. Den bør også præcisere, at I skal have den fornødne tid til at udvikle de nye procedurer. Så I er sikre på, at processen ikke blot suger den sidste rest initiativ og virkelyst ud af jer, uden at der bliver sat nye indskud ind på kontoen.
Det er et vigtigt, hvis motivationen skal holde hele vejen.

Af Bert Asbild,
Formand for Danske Bioanalytikere

Særligt benyttede sider på dbio.dk