Kompetenceprofil 2025

​Danske Bioanalytikere har beskrevet en kompetenceprofil for en nyuddannet bioanalytiker i 2025. Profilen er et bud på, hvad man skal kunne i fremtiden - i takt med at faget og sundhedsvæsenet udvikler sig.

Kompetenceprofilen er et input til uddannelsesrevisionen, og den skal sikre, at revisionen bliver en positiv forandringskraft i faget.

Overordnet set afspejler kompetenceprofilen:

  • En mere proaktiv tankegang i faget end tidligere.
  • Bioanalytikeren som en vigtig, integreret brik i sundhedsvæsenet og i patientforløb.
  • Bioanalytikeren som mere vurderende og rådgivende i forhold til diagnostiske ydelser.
  • En bred tilgang til det bioanalytikerfaglige område - diagnostiske ydelser og data - der skal kunne rumme den rivende udvikling, der sker inden for faget.

Bioanalytikeruddannelsen

Uddannelsen skal, i overensstemmelse med den samfundsmæssige, videnskabelige og teknologiske udvikling og samfundets behov, kvalificere den studerende inden for ydelser i det biomedicinske diagnostiske videnområde. En udvikling, der er gået fra håndværk til videnstungt fag, hvor bioanalytikeres viden i forhold til vurderinger og beskrivelser i dag fylder mere end selve den håndværksmæssige udførelse.

Formålet med uddannelsen til professionsbachelor i biomedicinsk laboratorieanalyse er, at kvalificere den studerende til, efter endt uddannelse, at kunne fungere selvstændig som bioanalytiker, dvs. at kunne designe, udvikle, udføre, optimere, vurdere, formidle, lede og forske i biomedicinske diagnostiske ydelser og data.

Bioanalytikere forventes derfor efter endt uddannelse at kunne udføre og udvikle faget og praksis samt videndele og sætte sin faglighed i spil i mono- og tværprofessionel samarbejde om og med borgeren i hele det offentlige som private sundhedssektor.

Uddannelsen er professions- og forskningsbaseret, dvs. funderet i praksisviden, udviklingsviden og forskningsviden. Uddannelsen er tilrettelagt, så professionelle, akademiske og innovative kompetencer udvikles i sammenhæng og i samspil mellem teori og praksis.

Uddannelsen skal kvalificere den studerende til at kunne fortsætte i teoretisk og klinisk kompetencegivende videreuddannelse efter afsluttet grunduddannelse på master og kandidatniveau.

Bioanalytikerens virksomhed

Bioanalytikerprofessionens virksomhedsfelt er biomedicinske diagnostiske ydelser og data; molekylærbiologisk, cellebiologisk og biokemisk viden om de humane livsprocessers udtryk på molekylært, cellulært og intercellulært niveau, herunder viden om patologiske tilstande og fysiologiske- og nuklearmedicinske funktionsundersøgelser med og uden radioaktive stoffer.

Bioanalytikerprofessionen udtager, injicerer, måler, analyserer og vurderer biologisk materiale med henblik på forebyggelse, udredning og behandling af menneskets sygdomme.

Bioanalytikeren har viden, færdighed og kompetence til professionelt at kunne udtage, håndtere og vurdere biologisk materiale og data.

Bioanalytikeren har viden, færdigheder og kompetencer til at formidle resultater, kvalitetssikre samt udvikle og forske i metoder.

Bioanalytikeren har social, kulturel og kommunikativ viden, færdigheder og kompetence til at være resilient og kritisk refleksiv så vedkommende kan løse komplekse problemstillinger samt handle i og udvikle en organisation.

Bioanalytikeren udfører, formidler, leder og udvikler bioanalytikerprofessionen selvstændigt og som medlem af professionelle teams.

Bioanalytikeren udvikler, tager aktivt stilling og forholder sig kritisk til nye teknologier og nye behandlingsmetoder samt medvirker til arbejdsgange, der er effektive og organiseret efter patientforløb.

Bioanalytikeren har viden om sundhedsvæsnet og vedkommendes virksomhed er rettet mod borgere i alle aldersgrupper i hele sundhedsvæsenet, hvorfor:

  • Bioanalytikeren indgår i tværprofessionelle samarbejdsrelationer, som sikrer sammenhængende patientforløb i sundhedsvæsnet
  • Bioanalytikeren rådgiver om behovet for diagnostiske analyser og resultater af disse
  • Bioanalytikeren indgår i udvikling, kvalitetssikring og forskning i det offentlige og private sundhedsvæsen samt den private sektor inden for diagnostik

Bioanalytikeren har VIDEN om:

  • Biomedicinske diagnostiske ydelser og data; molekylærbiologi, cellebiologi og biokemi, de humane livsprocessers udtryk på molekylært, cellulært og intercellulært niveau, herunder viden om patologiske tilstande og fysiologiske- og nuklearmedicinske funktionsundersøgelser med og uden radioaktive stoffer.
  • Egen profession og hvordan denne indgår i patientforløb og hele sundhedsvæsenet.
  • Anvendelse af analyser, undersøgelser, data og kvalitetssikring i patientforløb.
  • Bioanalytikerfagets teori og metode og reflekterer over biomedicinske diagnostiske ydelser og data i forhold til deres profylaktiske, diagnostiske og behandlingsmæssige sammenhænge og relevans.
  • De tre faser i de biomedicinske diagnostiske ydelser; Den præanalytiske, analytiske og postanalytiske i forhold til vigtigheden for patientforløbet, udførelsen, vurderingen samt kvalitetssikringen.
  • Projektledelse, design, udvikling, udførelse, optimering, vurdering, formidling, ledelse og forskning af og i biomedicinske diagnostiske ydelser. 
  • Diagnostiske analyser samt et overordnet overblik på tværs af specialer/funktionsområder.
  • Brugen af teknologi, fra store analyse maskiner til småt POCT-udstyr, og dermed anvendelsen af teknologien samt teorien bag selv udførelsen af analyserne, der foregår i de automatiserede processer og dermed en forståelse af analysens ”black box”, samt pålideligheden af resultatet.  
  • Egen profession og relevant videnskabsteori og har kendskab til disse teoriers betydning for professionsudøvelsen.
  • Kommunikation, samarbejde, psykologi og konflikthåndtering i forhold til, hvordan der kommunikeres og samarbejdes med øvrige aktører i sundhedsvæsenet, borgen/patienten, andre faggrupper, samt producenter og forskningsmiljøer.
  • Etik og hvordan det spiller ind på ens hverdag som bioanalytiker.
  • Lovgrundlaget for professionsudøvelsen og patientrettigheder og kan forstå lovgivningens konsekvenser.
  • Relevante områder inden for samfundsvidenskab og humaniora herunder faglige, etiske arbejdsmiljømæssige, patientrelaterede, økonomiske og organisatoriske forhold.
  • Det offentlige og det private arbejdsmarked ift. bioanalytikere.

Bioanalytikeren har FÆRDIGHEDER inden for:

  • Udvikling, planlægning, udførelse, dokumentering, vurdering, formidling og optimering af biomedicinske diagnostiske ydelser og data.
  • Det diagnostiske samarbejde og kan analysere og reflektere over egen og andres roller her i og dermed formidle og rådgive patienter og samarbejdspartner om diagnostiske ydelser og data samt optimere diagnostikken i det interprofessionelle samarbejde i patientforløbet.
  • Vurdering af de valgte handlinger og løsninger i forhold til deres profylaktiske, diagnostiske og behandlingsmæssige relevans og i forhold til etisk, arbejdsmiljømæssige, patientrelaterede og organisatoriske forhold.
  • Koordinering og administration i forhold til gennemførelsen af biomedicinske diagnostiske ydelser og data.
  • Udvikling, planlægning og optimering af processer, produktion og patientsikkerhed.
  • Igangsættelse og deltagelse i udvikling og gennemførelsen af vurderings- og sikringssystemer.
  • Diagnostikkens rolle i større sammenhæng så som patientforløb, sundhedsvæsenet og samfundet.
  • Opsøgning af ny viden, medvirken til problemløsning samt etablering af netværk på tværs af specialer, fag og sektorer.
  • Anvendelsen af ny viden, dels i arbejdsmæssige sammenhænge, dels til igangsættelse samt aktiv deltagelse i forskning og udvikling, udvælgelse, implementering og validering af nye laboratoriemedicinske, fysiologiske og nuclearmedicinske undersøgelser og analyser.
  • Mundtlig og skriftlig formidling samt kommunikation af bioanalytikerprofessionens faglige og praksisnære problemstillinger og løsninger med anvendelse af et tydeligt fagsprog.

Bioanalytikeren har KOMPETENCE til:

  • At anvende sine faglige og kommunikative kompetencer til at sikre de rigtige diagnostiske ydelser og data på rette tidspunkt og med rette kvalitet, og dermed være en aktiv medspiller i det interprofesionelle samarbejde omkring borgeren og patienten, det i forhold til samarbejde inden for egen profession, ligeså vel som mellem laboratoriet og det øvrige sygehus og det borgernære sundhedsvæsen.
  • At identificere generelle og specifikke bioanalytikerfaglige problemstillinger og analysere og fortolke disse med anvendelse af relevant teori og bidrage konstruktivt til udviklingen af bioanalytikerprofessionen, patientforløb samt sundhedssystemets opbygning og organisation.
  • At udvise ansvarlighed, professionalisme samt forståelse for etiske problemstillinger i forhold til borgere, patienter, dennes pårørende og kollegaer, i arbejdet omkring profylakse, diagnostisk og behandling af sygdom ved forskningsarbejde og i forhold til det tværprofessionelle samarbejde med borgeren, patienten og øvrige sundhedsgrupper.
  • At kombinere bioanalytiske færdigheder med viden og forståelse for faglige, etiske, arbejdsmiljømæssige, borger-, patientrelaterede og organisatoriske forhold i forbindelse med planlægning, udvikling, implementering, udførelse, vurdering, dokumentation og kvalitetssikring og –kontrol af biomedicinske analyser og data.
  • At indgå i samarbejde med borgere, patienter, donorer, pårørende, kollegaer og andre faggrupper uafhængig af etnisk, kulturel, religiøs og sproglig baggrund.
  • At formidle sundhedsfaglig viden og oplære egne og andre faggrupper og patienter.
  • At skabe fornyelse og anvende kendt viden i nye sammenhænge med henblik på at kunne følge, anvende og deltage i forskningsarbejde inden for det biomedicinske område.
  • At videreudvikle egen viden, færdigheder og kompetencer samt identificere egne læringsbehov.

Arbejdsgruppen bag kompetenceprofilen:

  • Niyan Abdullah, bioanalytiker
  • Birgit Christensen, studieleder
  • Young Bae Hansen, speciallæge i klinisk biokemi
  • Martina Jürs, næstformand i dbio
  • Karin Slyk Jørgensen, praksisbioanalytiker
  • Merete Kjeldgaard, Bioanalytiker
  • Aino Elmegaard Larsen, faglig og pædagogisk ansvarlig
  • Marianne Nielsen, Lektor
  • Annelise Olsen, ledende bioanalytiker
  • Bettina Friis Olsen, uddannelseskoordinator
  • Solveig Rosendahl, uddannelseskoordinator og underviser
  • Randa Zoel-ghina, afdelingsbioanalytiker

Særligt benyttede sider på dbio.dk