Transporten kan se frem til mere i løn – bioanalytikerne vil også have mere!
Aftalen – også kaldet gennembrud på normallønsområdet - er et pænt pejlemærke for både de private overenskomster, som dbio nu forhandler, men også for stat, kommuner og regioner i foråret 2024.
OK23
Skrevet af
Tina Groth-Andersen, politisk konsulent
3F transportgruppen og Dansk Industri præsenterede det andet store gennembrudsforlig for de private overenskomstforhandlinger torsdag den 2. marts 2023. Denne gang en såkaldt normallønsoverenskomst, som en del af dbio's private, men også overenskomsten for stat og regioner bedre kan sammenlignes med. Foto: 3F.
Mindstelønnen stiger med 11,75 kroner de næste to år. Særlig opsparing stiger to procent. Arbejdsgiver skal betale to procent mere af pensionen, som stadig er 12 % i alt, men medarbejderne skal så betale to procent mindre, som så udbetales som løn.
3F Transport og Dansk Industri er nu enige om en ny to-årig overenskomst for omkring 50.000 chauffører, lagerarbejdere, reddere, havnearbejdere, fiskere, sømænd, bude og ansatte på vaskerier mv. Det er et gennembrudsforlig for det såkaldte ”normallønsområde”. Stort set hele lønnen aftales ved denne aftale, og lokale lønforhandlinger udgør kun en mindre andel, modsat industriforliget.
dbio forhandler private overenskomster nu
Aftalen tegner hovedlinjerne for 170.000 på det private arbejdsmarked med det som kaldes en normalløn. Nu forhandler dbio en række private overenskomster de kommende uger:
”Vi har ventet på transportforliget, så vi kunne komme i gang med vores overenskomster. Det ligner en pæn aftale, men nu skal vi have den oversat til vores forhandlinger”, siger Bitten Kaanbjerg Kristensen, forhandler for dbio’s private overenskomster.
”Kært barn har mange navne, men vi vil meget gerne se nærmere på et nyt tiltag i transportforliget om timebank, som også kaldes fritvalg og andet. Det har stået højt på medlemmernes ønskeliste i mange år, så dejligt at se, at de private aftaler går foran”, fortsætter hun.
Sætter pæn kurs for OK24
De private overenskomster tegner også hovedlinjerne for stat, kommuner og regioner i foråret 2024, og det er lettere at spejle sig i transportforliget:
”Vi er ikke i mål endnu, men den danske model viser endnu en gang, at vi kan aftale gode aftaler – selv i en svær økonomisk tid. Vi har ventet spændt på de private aftaler. Budskabet er klart på de optaktsmøder, jeg i øjeblikket er rundt på med tillidsrepræsentanterne: Bioanalytikere og laboranter vil også have mere i løn, så nu har vi et pænt pejlemærke for OK24”, siger Martina Jürs, formand for Danske Bioanalytikere.
Aftalerne sendes til urafstemning hos medlemmerne i de berørte faglige organisationer, og enkelte områder, bl.a. byggeriet, mangler også at få en aftale på plads.