Studerende om ophold i klinikken: "Man kan godt have følelsen af at gå lidt i vejen"

Et godt ophold i klinikken for bioanalytikerstuderende Emil Sørup Jakobsen er blandt andet en underviser, der er fleksibel og åben over for de studerendes idéer. Det gav ham f.eks. mulighed for at overvære en obduktion på et af sine ophold.

Nyhed

Af Kirsten Gregers Jørgensen, journalist 

dbio-vejle-_HAH5706_web

Bioanalytikerstuderende Emil Sørup Jakobsen er blevet mere modig undervejs i sine klinikophold. Han er nu på sit 12. modul og forventer at være færdig som bioanalytiker i januar 2016. Foto: Helle Arensbak

Der er ingen tvivl om, at opholdene i klinikken er alfa og omega for de bioanalytikerstuderende, inden de selv er klar til at flyve fra reden.

”Vores praktikophold er sindssygt vigtige. Det er der, vi lærer håndværket,” siger Emil Sørup Jakobsen, der læser på University College Syddanmark i Esbjerg og p.t. er på sit 12. modul på Klinisk Biokemisk Afdeling, Vejle Sygehus.

Men spørgsmålet er så, hvad der gør et klinikophold godt. For den 22-årige Emil handler det ikke kun om dygtige undervisere med engagement; han har faktisk aldrig oplevet en underviser, der ikke kunne sit stof. For ham batter det rigtig noget, hvis underviserne er åbne over for nye idéer.

”De må gerne være friske på noget nyt en gang imellem og ikke bare holde på, at sådan her har vi altid gjort. Det, som har været noget af det mest positive ved mine kliniske undervisere, er, hvis der har været en fleksibilitet. Hvis de har villet lytte til os studerende. Jeg synes, det er et stort plus, at man kan være medbestemmende for, hvad man vil lave, og hvordan man vil undervises.”

Supersejt med obduktion

Emil Sørup Jakobsen har flere eksempler på, hvordan han synes, at hans ønsker er blevet hørt.

”Jeg havde en idé til et projekt, og min underviser sagde: ’Jamen, så arbejder vi ud fra det.’ I stedet for at være låst fast i, hvad hun havde af tanker.”

Udklip_emil_praktikanter

Men hans vildeste oplevelse var i et ophold i klinikken på en patologisk afdeling.

”Vi blev enige om, at hvis jeg og den anden praktikant fik muligheden for at se en obduktion, så ville vi droppe al undervisning, vi havde i løbet af dagen. Og så fik vi muligheden. At vores underviser var med på det, synes jeg var supersejt. Og det gør, at det er lidt sjovere at være der. Jeg tror, at vi to er de eneste fra klassen, der har været med nede og se en obduktion,” fortæller Emil og fortsætter:

”Der er jo altid noget anatomi- og fysiologilære i det, men det betyder også noget at se, hvor prøverne kommer fra.”

En del af gruppen

Som studerende er det også vigtigt at føle sig som en integreret del af personalegruppen, forklarer Emil. Derfor har han været glad for at blive inviteret med til personalemøder eller andre arrangementer
på afdelingen.

”På den måde får man indblik i, hvordan en arbejdsplads reelt set fungerer, og hvordan man tackler forskellige problemer eller ændringer. Mange af os kommer jo direkte fra skolen og gymnasiet, og det eneste arbejde vi kender til, er måske en tjans nede i Brugsen. Det er vigtigt, at man forstår, hvad det vil sige at være professionel og en god kollega, og hvordan man skal gebærde sig på en arbejdsplads.”

Og så opfordrer han også bioanalytikerkollegerne til at være tålmodige over for studerende, hvilket ikke altid er oplevelsen.

”Nogle gange kan man godt have følelsen af at gå lidt i vejen; at det besværliggør deres arbejde, at jeg stiller spørgsmål. Men det er vigtigt som praktikant at opleve tålmodighed og forståelse fra de uddannede bioanalytikere. Husk på, at vi måske aldrig har beskæftiget os med specialet før eller ikke har været ude i praktik et stykke tid, og så er det jo helt back to basics.”

Sælg dig selv

Men pilen peger naturligvis også på de studerende selv i forhold til at få et godt praktikophold.

”Jeg tror, at engagement hundrede procent er det vigtigste. Så kommer de faglige færdigheder faktisk i anden række,” svarer Emil på spørgsmålet om, hvordan man som studerende kan bidrage.

”Forsøg også at interessere dig for menneskerne. Vær åben, og snak med dem. Jeg er sikker på, at de praktikanter, som bliver husket på afdelingen, er dem, der har åbnet sig og snakket med folk. Og i sidste ende er det måske dem, der bliver ansat,” råder Emil sine medstuderende.

Selv har han tænkt meget over netop den del, jo længere han er kommet i sin uddannelse.

”Specielt her det sidste halve år af min uddannelse har jeg også kigget på mine praktiksteder som fremtidige arbejdsgivere. Jeg skal jo lige så stille begynde at sælge mig selv, og det er også en ting, man skal have i baghovedet.”

dbio-vejle-_HAH5797_web
"Mange af os kommer jo direkte fra skolen og gymnasiet, og det eneste arbejde, vi kender til, er måske en tjans nede i Brugsen, siger Emil Sørup Jakobsen, bioanalytikerstuderende, University College Syddanmark. Foto: Helle Arensbak

Få et studiejob

Foruden skolen har Emil Sørup Jakobsen siden marts 2014 også passet sit studiejob på Klinisk Biokemisk Afdeling på Kolding Sygehus. Ti timer hver anden weekend, hvor han tager EKG og blodprøver.
”Det giver erfaring og håndværk; jeg er blevet noget bedre til at tage blodprøver. Det betyder noget, at du har det i hænderne så tit og vender tilbage til det. Du får ikke tid til at gå og glemme,” fortæller han.
Nu mangler blot to moduler, før Emil forventer at kunne kalde sig bioanalytiker i slutningen af januar 2016.
Set i bakspejlet er han anderledes modig i sine seneste ophold i klinikken, end dengang han var helt grøn.
”Jeg var meget tilbageholdende i starten og turde slet ikke røre ved noget som helst. Tænk, hvis jeg kom til at ødelægge det. Men man skal bare kaste sig ud i tingene i stedet for at være bange og genert. Selvfølgelig skal man ikke overgøre det, men man lærer bedst ved at gøre tingene. Så måske behøver du ikke se den uddannede bioanalytiker gøre tingene 20 gange, men kun 15, før du selv forsøger.”
I Fagbladet kan du læse, hvad klinisk underviser Cilia Sindt mener om det gode klinikophold. 

​7/9-2015: Praktikophold er rettet til klinikophold.

Praktikant er rettet til studerende.

Begge dele er kun rettet uden for citater.

  • ​Modul 1 og 4 på Klinisk Biokemisk Afd., Fredericia Sygehus.
  • Modul 6 og 7 på Patologisk Afd., Vejle Sygehus.
  • Modul 10 på Immunologisk Afd., Vejle Sygehus.
  • Modul 11 og 12 på Klinisk Biokemisk Afd., Vejle Sygehus.

Særligt benyttede sider på dbio.dk