Ny PUF-uddannelse i Psykisk Arbejdsmiljø for ledere, TR og AMiR
[PUF=Parternes Uddannelsesfællesskab] Jeg vil varmt anbefale andre TRIO'er at deltage i PUF-uddannelsen om psykisk arbejdsmiljø og få et fælles sprog for emnet og forstå, hvordan det konkret gribes an. Læs med om mine oplevelser her:
Jeg hedder Ann-Christina Sørensen, er 35 år, oprindeligt fra Sønderborg og så er jeg bioanalytiker på Afdeling for Patologi på Rigshospitalet. Dér har jeg arbejdet siden jeg blev færdig med min uddannelse for snart 10 år siden. Jeg arbejder med større organer og forsøger i samarbejde med læger, molekylærbiologer og resten af mit team af bioanalytikere, at stille den rette diagnose for især kræftpatienter. Dertil har jeg været tillidsrepræsentant i ca. 8 år og jeg elsker begge facetter af mit arbejde.
Psykisk arbejdsmiljø er vigtigt for mig, fordi det er vigtigt for mine kollegaer. Vi er hinandens familie på en måde, for vi er sammen 7,5 time om dagen og derfor er det essentielt, at vi kan være trygge i hinandens selskab og sige hvad vi mener, tænker og føler uden frygt for negative reaktioner fra hverken leder eller kollegaer.
I maj/juni måned tog den glade og nyopfundne TRIO, AMiR Mohamed Al-Hadad, overbioanalytiker Sanni Pedersen og jeg TR Ann-Christina Sørensen, afsted på kursus i psykisk arbejdsmiljø for netop ledere og tillidsvalgte, faciliteret af PUF.
Mange forskellige brancher var repræsenteret, herunder nogle fra brandvæsenet, daginstitutioner, en gruppe fra en kommune, bioanalytikere fra 2 forskellige afdelinger på Rigshospitalet og mange flere.
Vi skulle lære hvordan vi helt konkret tager fat i problemstillinger omkring det psykiske arbejdsmiljø på vores arbejdsplads. Det startede alt sammen med at forstå vigtigheden af psykisk arbejdsmiljø. I vores verden går vi meget op i tal, prøvesvar til tiden, akkuratesse og andre håndgribelige ting. Men hvad med trivslen blandt de ansatte? Hvad med de udefinerbare psykosociale forhold vi bevæger os rundt i 7,5 time hver dag?
Har man en ledelse, en TR og en AMiR, der kan se gevinsten i psykologisk tryghed i en afdeling indbyrdes mellem kollegaer og leder og blandt medarbejdere, så er man allerede nået langt. Men vi kan godt komme ENDNU længere. Det er fint nok at vide hvor vigtigt det er – men hvordan arbejder vi med det og gør det udefinerbare til noget mere håndgribeligt? Dét øvede vi os på som gruppe og vi fik gode resultater med hjem.
Udover at få et fælles sprog, fik vi konkrete redskaber til hvordan vi hver især og som gruppe identificerer problemstillinger eller ønskede forbedringer. Der skal planlægges en såkaldt prøvehandling, den skal udføres, processen iagttages, resultaterne vurderes og slutteligt kan vi lære af prøvehandlingen og justere om nødvendigt. Fungerede tiltaget godt? Bum! Prøvehandlingen kan implementeres som noget varigt, evt. med få justeringer. Fungerede det ikke? Jamen så starter man blot forfra med en ny prøvehandling.
Vores TRIO fik på dag 1 en hjemmeopgave som vi havde 6 ugers tid til at udføre. De erfaringer opgaven gav os, skulle deles med de andre kursister på dag 2, 6 uger senere. Opgaven var netop at udføre eller planlægge en prøvehandling. Og det gjorde vi med stor succes, hvis vi selv skal sige det.
Kurset har givet vores lille TRIO en større grad af psykologisk tryghed. Det giver mod på at tage flere af de svære emner op og arbejde konstruktivt med disse, nu hvor vi har en idé om udformningen af handleplaner, der involverer begrebet prøvehandling. Det psykiske arbejdsmiljø i selve TRIO-samarbejdet er blevet langt mere konkretiseret og systematiseret og det virker.