Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

FAQ - ofte stillede spørgsmål - om coronavirus COVID-19

:

Staten: Jeg er underviser ved en professionshøjskole. Hvordan skal jeg registrere min arbejdstid i hjemsendelsesperioden?

Spørgsmål

Jeg er underviser ved en professionshøjskole. Hvordan skal jeg registrere min arbejdstid i hjemsendelsesperioden?

Svar

Usikkerhed om tidsregistrering

dbio ved, at flere statslige undervisningsinstitutioner har bedt hjemsendte undervisere om kun at registrere den faktiske arbejdstid i den periode, hvor der arbejdes hjemme. Det til trods for, at statsminister Mette Frederiksen har meldt ud, at offentligt ansatte sendes hjem med løn. Derved risikerer underviserne at skylde en masse timer, når det er muligt at arbejde fra f.eks. professionshøjskolen igen.

Registrer fuld tid

Efter et møde mellem CO10, der er dbio’s centralorganisation og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, der er øverste arbejdsgiver i staten er det nu slået fast, at alle undervisere skal registrere fuld tid i hele hjemsendelsesperioden uanset at der evt. ikke er arbejde nok til at udfylde alle timer.

Når hjemsendelsesperioden er ovre

Der vil sandsynligvis stadig komme til at ligge en pukkel af arbejde, når underviserne kommer tilbage på arbejdet. I så fald må man indgå en dialog med ledelsen om honorering af merarbejdet. Undervisere i staten kan ikke skylde timer og skulle arbejde en masse ekstra for egen regning, når undervisning, projekter og eksamener kører igen.

Vedhæftede filer

Oprettet kl. 24-03-2020 08:32 af Toke Hørsted Jensen
Sidst ændret kl. 24-03-2020 08:32 af Toke Hørsted Jensen