Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

FAQ - ofte stillede spørgsmål - om coronavirus COVID-19

:

Lægepraksis: Jeg arbejder i en lægepraksis - har jeg ret til løn, hvis jeg sendes hjem pga nedsat arbejdsmængde?

Spørgsmål

Jeg arbejder i en lægepraksis - har jeg ret til løn, hvis jeg sendes hjem pga nedsat arbejdsmængde?

Svar

Det er dbios opfattelse, at bliver du sendt hjem fordi, der ikke er arbejde, så har du ret til din sædvanlige løn, da det skyldes arbejdspladsens forhold.

Du kan pålægges afspadsering og ferie efter gældende regler. 

Ferie

Normalt skal hovedferie varsles med 3 måneders varsel og restferie med 1 måneds varsel. Hvis særlige omstændigheder hindre, at arbejdsgiver kan anvende det fulde varsel, kan ferien varsle med kortere varsel.

dbio er bekendt med, at PLA har meldt ud, at det er deres vurdering, at der foreligger sådanne særlige omstændigheder. 

Da der altid er tale om en konkret og individuel situation, bør du kontakte din regionsformand, hvis du bliver bedt om at holde ferie med kort varsel.

Holder du ferie skal du være opmærksom på, at du ikke står til rådighed for din arbejdsplads, ligesom der er begrænsninger i muligheden for at påtage sig arbejde andre steder.

Overført ferie

Ferie, der er aftalt overført, kan ikke ændres uden en ny aftale mellem dig og din arbejdsgiver.

Kan jeg blive pålagt at bruge optjente afspadseringstimer? 

Udgangspunktet er, at arbejdsgiver skal følge de regler der er for at varsle afspadsering i henhold til overenskomsten.

Afspadsering skal i videst muligt omfang placeres i overensstemmelse med den ansattes ønske.

PLA er af, den opfattelse, at der ikke er begrænsninger i arbejdsgivers adgang til at pålægge afspadsering i overenskomsten.

Henset til den helt særlige situation, som Corona har forårsaget, er dbio været indforstået med at aftale, at det i nogle situationer kan være nødvendigt at varsle afspadsering straks.​

Det er dbios opfattelse, at der ikke kan pålægges afspadsering, der ikke er optjent.

Vedhæftede filer

Oprettet kl. 12-03-2020 15:26 af Michael S. Müller (prod.)
Sidst ændret kl. 19-03-2020 15:32 af Sara Beck Jochumsen