Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

FAQ - ofte stillede spørgsmål - om coronavirus COVID-19

:

Børn-barsel-mv: Hvis mit barn er i en særlig risikogruppe, kan jeg så blive hjemme, hvis jeg føler mig utryg ved at møde på arbejde?

Spørgsmål

Hvis mit barn er i en særlig risikogruppe, kan jeg så blive hjemme, hvis jeg føler mig utryg ved at møde på arbejde?

Svar

Svaret er formentligt det samme som hvis du selv er i en særlig risikogruppe, hvorfor der henvises til svaret på det spørgsmål. Men det er pt.uafklaret.

Sygedagpenge

Folketinget vedtog den 20. maj en ændring af sygedagpengeloven således at medarbejdere der er i øget risiko for et langstrakt eller alvorligt sygdomsforløb ved smitte med COVID-19, kan få ret til sygedagpenge i en midlertidig periode.

Ordningen gælder både hvis du selv er i øget risiko ved smitte, men også hvis du har pårørende (eksempelvis børn) der er i øget risiko ved smitte.

Det betyder, at du i en perioden vil kunne blive hjemme for at beskytte dit barns helbred. Dette skal dog godkendes af kommune samt arbejdsgiver.

Ordningen ophører den 31. august 2020, medmindre man politisk beslutter at forlænge den.​

Du kan læse mere om forholdsregler for særlige risikogrupper på ww.sst.dk​

Kontakt din TR/FTR eller regionsformand, hvis det er relevant for dig at søge sygedagpenge i en periode, grundet dit barns sygdom.

Vedhæftede filer

Oprettet kl. 13-03-2020 10:57 af Sara Beck Jochumsen
Sidst ændret kl. 26-05-2020 10:30 af Helene Højgaard