29-06-2020

Tid til sommerferie - sådan slapper du bedst af

I sidste uge afholdte dbio webinar med organisationspsykolog Marie Kingston, om hvordan man passer godt på sig selv, når man i lang tid har været under et højt arbejdspres.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Af Sanne Jensen, arbejdsmiljøkonsulent
hammock.jpg 

Brug sommerferien til at få restitueret, sådan lyder rådet fra organisationspsykolog Marie Kingston til de bioanalytikere og laboranter, der lige om lidt får sommerferie. Foto: Colourbox​

 
Sommerferien står for døren, men hvordan restituerer man egentlig bedst? Er det ved at sove længe og ligge i en hængekøje? Eller er det ved at skrue ned for aktiviteter? Det var nogle af de spørgsmål, der blev stillet til organisationspsykolog, Marie Kingston, da dbio afholdt webinar om, hvordan man passer godt på sig selv, når man i lang tid har været under et højt arbejdspres.

Psykologens gode råd til alle bioanalytikere og laboranter er: 
Brug sommerferien til at få restitueret. Bliv ikke overrasket, hvis du kommer til at reagere på det langvarige pres, når du endelige holder fri. 

Mange har arbejdet hårdt og længe. Det er udmattende for kroppen og må ikke fortsætte uafbrudt. Det er vigtigt at få slappet helt af. Det er også helt naturligt, hvis der kommer nogle kropslige og følelsesmæssige reaktioner, når du holder fri, fortalte Marie Kingston. 

Hvordan slapper jeg bedst af?

Vi har alle forskellige måder at komme ned i gear på. Nogle restituerer ved at gå en lang tur og lytte til en lydbog, mens andre restituerer ved at ligge i en hængekøje og læse en krimi. Det vigtige er at finde aktiviteter, der får kroppen til at slappe helt af. 

Og selvfølgelig også at få sovet. Søvnen er en vigtig del af restitutionen, fordi der foregår en række vigtige processer i hjernen, mens vi sover, hvor hjernen så at sige bliver renset for affaldsstoffer.

​​
LinkedIn Email Twitter