12-02-2018

Digitale unge udfordrer arbejdspladserne

Unge mennesker, der er vokset op med mobiltelefoner og sociale medier, gør i disse år deres indtog på arbejdspladserne. Hvad gør man som kollega og leder, når den nye hele tiden vælger mobilen? Her får du bioanalytikerunderviser Camilla Qvists bud.

de-digitale-indfdte-og-mobile-medier-18-728.jpg  

De unge er næsten født med mobiltelefoner og tablets i hånden. Det kan man lære at udnytte på kurset "Digitale unge på arbejdspladsen". 

  

I dag er cirka 10 procent af de ansatte ude på arbejdspladserne digitale unge ifølge erhvervsforsker Søren Schultz Hansen, der har skrevet bogen ”Digitale indfødte på job”. 

Om bare 5 år er det hver fjerde medarbejder, der hele livet har været digital i en helt anden grad end tidligere generationer. 
 

Hvem er de digitale unge?

”Det er unge mennesker, der er vokset op med sociale medier. Det har været en del af hele deres liv. Selvom jeg også kan finde ud af at bruge dem, så fik jeg altså min første mobiltelefon i 1997,” siger Camilla Qvist, der som medlem af dbio’s pædagogiske udviklingsgruppe er med til at tilrettelægge dbio-kurset ”Digitale unge på arbejdspladsen”.

Er til stede to steder på en gang

Camilla Qvist, der til daglig er bioanalytikerunderviser i Patologisk Afdeling, Rigshospitalet, mener, at der er brug for, at kollegaer og ledere prøver at forstå de digitale unge – i stedet for at kritisere deres konstante brug af mobiltelefoner mv.

”Meget er anderledes for den nye generation. De har lært, at man er social, også når man er alene. Og at man er til stede i to verdner på én gang. 

Mobiltelefonen gør, at man skal være til stede to steder på en gang, og man kan ikke bare sige, at noget er vigtigere end andet,” siger Camilla Qvist.

”Vi skal væk fra skældud og ’væk med telefonen’ og i stedet forstå, at de kommende generationer og deres verden er analog og digital samtidig. For dem er et ikke-svar på SMS lige så afvisende som et ikke-svar i en samtale.”

Anderledes undervisning

Som bioanalytikerunderviser i Patologisk Afdeling, Rigshospitalet, har Camilla Qvist også måttet tilpasse sin undervisning til de digitale unge og deres behov.

”Vi forsøger at lave digital interaktion og inddrage dem i beslutninger. Vi laver videoer, der skal bruges til oplæring fx om, hvordan man klarmelder skårne glas, før lægen får dem. Vi arbejder med at bruge quizzer i form af fx kahoot i undervisningen, og så underviser vi i digital mikroskopi. Blot for at nævne nogle eksempler,” siger Camilla Qvist og fortsætter:

”Vi har droppet traditionel PowerPoint-undervisning og går mere rundt i laboratoriet og bruger smartboards, som man skriver på undervejs i undervisningen.” 




Videoen er udviklet af Capgemini Sogeti i samarbejde med Vallensbæk Kommune i forlængelse af Smart City Hackathon, hvor 180 elever fra Vallensbæks 9.-klasser gik i digital tænkeboks. ​




​​
LinkedIn Email Twitter